Temat ośrodka kompleksowego: Chrońmy nasz wspólny dom - Ziemię
Temat dnia: Woda jest niezbędna do życia.
Temat zajęć: Formułowanie odpowiedzi na pytanie Czy należy dbać o zasoby wody? Na podstawie wierszy M.Strzalkowskiej Rzeczka i M. Przewoźniaka Skarb nad skarby. Dobieranie przymiotników do rzeczowników.
Zajęcia mogą być realizowane po wycieczce do oczyszczalni ścieków. Ogólne zadania edukacyjne:
uświadomienie konieczności ochrony środowiska naturalnego przed zniszczeniem,
poznanie form ochrony wody,
poznanie znaczenia terminu ekologia,
kształcenie umiejętności obserwowania i wyciągania wniosków z przeprowadzonych doświadczeń , formułowania odpowiedzi na pytania,
doskonalenie umiejętności obliczania iloczynów i ilorazów w zakresie 25.
Metody: rozmowa , praca z tekstem , obserwacja , doświadczenie , ćwiczeń .
Formy: indywidualna , zbiorowa.
Środki dydaktyczne: karty pracy , podręcznik klasa II „Moja szkoła” Kielce 2001, doświadczenie- 3 szklanki , sól , cukier , woda, łyżka - na zespół , magnetofon ,napisy i schemat oczyszczalni ścieków na tablicę, mapa
Przebieg zajęć;
1. Rozwiązywanie krzyżówki jako wprowadzenie w tematykę zajęć.
Otaczające nas...jest ciągle zanieczyszczone.
Z niego leci dym.
Nasz wspólny...to Ziemia.
Może być iglasty , liściasty. Hasło: woda
2. Co to jest ekologia? – to nauka o ochronie środowiska , a elementy środowiska to: ochrona przyrody ( zwierząt i roślin ), wody , gleby , powietrza , ochrona przed hałasem. Dzisiaj porozmawiamy o ochronie wody , i o tym co się dzieje , gdy woda jest zanieczyszczona . Jakie są tego skutki?
3. Omówienie schematu Jak oczyszcza się wodę? Przypomnijmy jaką wędrówkę pokonuje woda rzeczna od momentu pobrania wody z rzeki lub wód podziemnych kończąc na oczyszczalni ścieków . A co się dzieje , gdy nie ma oczyszczalni? Wybrani uczniowie omawiają.
4. Głośne czytanie przez ucznia wiersza pt. Rzeczka M.Strzałkowskiej * Formułowanie odpowiedzi na pytania dotyczące wiersza:
Kto występuje w tym wierszu ?
Gdzie znajdują się goście ? Pokaz na mapie – Zawichost ( miasteczko nad Wisłą , ok. 3 tys. mieszkańców )
O co się kłócili? Pomożemy tym panom rozstrzygnąć ten spór?
5. Ciche czytanie przez uczniów informacji na temat przyczyn zanieczyszczania wody na Ziemi. Czytanie pytań i odpowiadanie na nie : * W jaki sposób zanieczyszczane są wody rzek , jezior , mórz i oceanów? ( obrazek- Co ją zanieczyszcza ?
ścieki komunalne – gospodarstwo domowe ( pranie , zmywanie , WC , mycie , kąpiel);
zanieczyszczenie wód nawozami i środkami ochrony roślin- spływają z pól, działek;
zakłady przemysłowe ( fabryki , zakłady );
zanieczyszczone powietrze – kwaśne deszcze ( padają m.in. do wody );
mycie samochodów , rzucanie śmieci , puszek po olejach .inne odpady wycieki z tankowców , statków ; *Jakie są skutki zanieczyszczenia wód dla roślin , zwierząt i ludzi?
chlorowanie i obumieranie istot żywych;
martwe zbiorniki wodne – bez ryb , roślin;
ciągle zmniejszanie się zasobów wody pitnej;
dla turystów – zakaz kąpieli,br. *Po czym można poznać , że rzeka nie jest zanieczyszczona?
pływają ryby;
są czyste brzegi; *Zastanów się , co się dzieje , kiedy woda pobierana przez rośliny z gleby jest zanieczyszczona?
więdną, żółkną, usychają, obumierają;
6. Przeprowadzenie doświadczenia sprawdzającego czystość wody s. 52 (letnia ,przezroczysta woda) I szklanka – łyżka cukru II szklanka – łyżka soli III szklanka – woda
Wynik – woda przezroczysta
*Co się stało z cukrem i solą po wymieszaniu z wodą? Woda jest przezroczysta , sól i cukier rozpuściły się nie powodując zmiany barwy.
*Czy czystość wody można określić na podstawie jej przezroczystości?
Z dośw. wynika , że woda jest przezroczysta mimo iż zawiera różne rozpuszczalne substancje chemiczne, i nie barwią wody.
Mogą być substancje szkodliwe i też nie barwić wody np. zbyt duża ilość chloru jest szkodliwa chociaż nie barwi wody. W małych ilościach odkaża wodę dezynfekuje, zabija bakterie. *Czy czystość wody można określić wyłącznie na podstawie zapachu?
Wyłącznie nie ( naturalne zapachy np. ryby ) , ale może być woda zanieczyszczona gdy jest cuchnąca. *Jak byście rozstrzygnęli spór panów na moście w Zawichoście?
Wizualnie tego nie możemy stwierdzić , ponieważ bakterie i niektóre substancje są dla nas niewidoczne. Należy przeprowadzić pełne badanie ( analizę chemiczną ) w laboratorium w Sanepidzie ( m. in. bakterie ) czy w oczyszczalni ścieków . Każdy z gości wziął pod uwagę jedną cechę: I – szy wygląd II – gi zapach Trzeba wziąć pod uwagę jeszcze skład chemiczny ( czy są bakterie ).
7. Zaśpiewanie piosenki pt. Ziemia – zielona wyspa.
8.Czytanie przez uczniów wiersza M. Przewoźniaka Skarb nad skarby. Formułowanie odpowiedzi na pytania dotyczące wiersza: *Co Indiana Heniek chciał znaleźć w ziemi , a co znalazł ?
Indiana Heniek chciał znaleźć w ziemi : złoto , srebro , garniec z monetami , berło z diamentami , węgiel , ropę .
*Dla kogo woda jest skarbem ? ( obrazek – Nasza woda ) *Zapisywanie w zeszytach: Woda to skarb , bez którego nie mogłoby istnieć życie na Ziemi .
9 .Łączenie przymiotników z odpowiednimi rzeczownikami ćw. 43 s. 54
10 Rozsypanka sylabowa – mnożenie i dzielenie w zakresie 25 – porządkowanie wyników rosnąco , dopasowywanie do nich przynależnych im sylab .
(zdro 2*6 ) ; (sta20:4 ) ; (Czy2*1) ; (da. 5*5) ; (wia 10*2) (do3*8) ; (da-3*3) ; (wo10:2)
Zapisywanie w zeszytach : Czysta woda – zdrowia doda
11. Jak możemy oszczędzać wodę? ( karta pracy- obok obrazków Nie tak! narysuj A jak?) - w tle słychać muzykę relaksującą Woda w przyrodzie .
Zmywanie naczyń - w misce , a nie pod bieżącą wodą.
Kąpiel pod prysznicem , a nie w wannie .
Zakręcanie dokładnie kranu.
Mycie zębów – nabranie wody do kubeczka Należy oszczędzać wodę bo:
Coraz częściej występuje problem braku wody pitnej .
Zanieczyszczona woda jest przyczyną wielu chorób.
Zachowanie wody dla przyszłych pokoleń..
12. Podsumowanie zajęć - Jak powinniśmy rozumnie gospodarować wodą ?
oszczędzać
budować oczyszczalnie
uzdatniać wodę przeznaczoną do picia
13. Ocena - aktywność uczniów na zajęciach.
Oczekiwane efekty aktywności ucznia. Uczeń :
rozumie termin ekologia,
rozumie potrzebę funkcjonowania oczyszczalni ścieków,
wie , jakie działania podejmują ludzie , aby chronić wodę ,
potrafi głośno przeczytać tekst , stosując poznane zasady czytania ,
umie wypowiadać się na podany temat ,
potrafi formułować odpowiedzi na pytania ,
potrafi przeprowadzić proste doświadczenie ,
umie wyciągnąć wnioski z przeprowadzonego doświadczenia ,
rozpoznaje rodzaj rzeczowników ,
potrafi zaśpiewać piosenkę pt. Ziemia – zielona wyspa ,
potrafi mnożyć i dzielić w zakresie 25
zna działania mające na celu oszczędne korzystanie z wody ,
wie , że woda to skarb , bez którego nie mogłoby istnieć życie na Ziemi ,
chętnie się wypowiada na forum klasy , umie uzasadnić własne zdanie ,
słucha wypowiedzi nauczyciela i kolegów ,
aktywnie uczestniczy w zajęciach ,
umie współdziałać z kolegami w grupie.
Literatura:
Orientacja ekologiczna , globalna i podmiotowa w edukacji wczesnej - A. Suchora - Olech
Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I – III szkól podstawowych - Ingrid Paśko
Edukacja środowiskowa – M. Sawicki
Edukacja środowiskowa – D. Cichy
Przewodniki metodyczne dla nauczyciela do podręczników ze środowiska społeczno – przyrodniczego dla klas : I,II,III - D. Cichy , G. Odechowska
Ten piękny tajemniczy świat – Praca zbiorowa pod redakcją T. Galczyńskiej.
Opracowała: mgr Krystyna Zamara Szkoła Podstawowa nr 8 Lębork |